Vés al contingut
17 oct. 2022

El CSIC llança el concurs per a estudiants Un microxip molt gran en el context d'escassetat de xips

L'IMB-CNM del CSIC llança la iniciativa amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) coincidint amb el 75è aniversari de la invenció del transistor. El concurs obre la recepció de treballs fins a l'abril del 2023 i es poden presentar estudiants de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius, amb tres premis diferents en cada modalitat. L’IMB-CNM posarà a disposició de les escoles materials educatius per promoure la realització dels treballs.

Concurs Un microxip molt gran - versió reduida

Share

Concurs Un microxip molt granL'Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM-CSIC) llança el primer concurs sobre microelectrònica destinat a estudiants de primària i secundària, Un microxip molt gran. La iniciativa compta amb el suport de la FECYT i promou el coneixement dels xips i les tecnologies microelectròniques en un context de crisi de subministraments.

El concurs està obert a alumnat de l’ensenyament secundari obligatori, de batxillerat i de cicles formatius de grau bàsic i mitjà; i també als grups de primària que participin a les activitats de divulgació del centre. Fins el 30 d’abril de 2023 es poden presentar treballs en formats diferents i s’accepten des d’articles periodístics i assajos fins a desenvolupaments de circuits electrònics o treballs de recerca. Es premiarà l’originalitat i la creativitat, així com el valor i la dificultat del desenvolupament, en el cas de la creació d’un circuit electrònic.

Els premis, que comprenen material electrònic, visites a l’institut i la Sala Blanca i vals per intercanviar per jocs d’electrònica, seran tres per modalitat, un total de dotze. L’IMB-CNM-CSIC posa a disposició de les escoles una sèrie de materials que es poden treballar de manera transversal a les matèries de Física i Química o de Tecnologia.

Promoure vocacions científiques en l’àmbit de la microelectrònica

Els microxips són a l’interior de qualsevol dispositiu electrònic dels que utilitzem diàriament i constitueixen els fonaments de totes les aplicacions digitals que ens acompanyen i donem per fetes. Tot i això, l’actual crisi de producció i subministrament de semiconductors, que ha ocasionat retards a la sortida de l’última PlayStation 5, per exemple, han evidenciat que el coneixement general que es té sobre ells és limitat.

L’IMB-CNM-CSIC pretén promoure’n la inclusió a les aules i fomentar-ne l’interès entre la joventut a través d’un concurs per contribuir a la creació de vocacions científiques en l’àmbit de la microelectrònica.

"El context de crisi de dispositius ens fa detectar la necessitat de formar noves ments que s’interessin per la microelectrònica i, potser, s’hi dediquin en el futur", indica Luis Fonseca, director de l’IMB-CNM-CSIC. "Volem promoure aquestes vocacions entre les persones més joves i contribuir a la seva formació per configurar un teixit més fort que redundi en una sobirania tecnològica més gran", afegeix.

75 anys del boom de la microelectrònica

A cavall entre 1947 i 1948 s’inventa el transistor, un dispositiu electrònic que es pot fer servir de manera digital o analògica i que produeix un senyal de sortida davant d’un senyal d’entrada. És la plasmació dels 1 i 0 del codi binari. L’IMB-CNM celebra la rellevància d’aquest dispositiu a la Societat de la Informació i a la revolució digital actual amb conferències, una exposició i amb materials didàctics per acompanyar el concurs.

El transistor va substituir les vàlvules de buit als aparells electrònics, cosa que va permetre la miniaturització de tots els components. És la base de les memòries i els microprocessadors que avui conformen els ordinadors, els mòbils i les televisions. És un dispositiu fonamental per entendre com funciona avui dia la societat.

Col·laboració institucional local i estatal

La iniciativa està liderada per l’IMB-CNM-CSIC, compta amb el suport del CSIC i amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) – Ministeri de Ciència i Innovació. L'equip del concurs col·labora activament amb instituts i escoles de l’entorn, per contribuir a crear vocacions científiques, així com s’emmarca en col·laboracions institucionals amb el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) o el projecte Escolab, de l'Ajuntament de Barcelona.