Vés al contingut
12 febr. 2024

La promoció de les vocacions científiques continua amb xerrades en escoles i projeccions per un nou 11 de febrer

El Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència reivindica el paper de la dona en la història de la ciència per a promoure la participació de més nenes i dones en la ciència del futur. L'IMB-CNM se suma als objectius amb xerrades d'investigadores en escoles, l'organització d'una projecció i la promoció de referents en xarxes socials i altres canals.

Xerrada d'Olga Muntana a un grup de Primària de l'Escola Pablo Picasso de Barberà del Vallès

Share

El Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, designat per les Nacions Unides i celebrat l'11 de febrer, reivindica el paper de la dona en la història de la ciència per a promoure la participació de més nenes i dones en la ciència del futur. L'Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM) se suma, igual que altres entitats, a la iniciativa mitjançant xerrades d'investigadores en escoles, l'organització d'una projecció i la promoció de referents en xarxes socials i altres canals.

El missatge que transmet la data és que les científiques poden ser de qualsevol tipus i origen, qualsevol persona pot arribar a ser-ho. Per aquest motiu, es promou la participació d'investigadores i tècniques en xerrades educatives, taules rodones i altres accions que tinguin per fi la promoció de vocacions científiques entre les més petites i aconseguir una igualtat més plena amb la participació d'una societat més diversa en la producció científica. Aquestes activitats de divulgació afavoreixen també la cultura científica. I és que triar estudiar ciències és una decisió que se sol prendre abans de l'adolescència.

Xerrades en escoles per a la promoció de vocacions científiques

A partir de les dues grans iniciatives de l'11 de febrer a Catalunya i Espanya, #100tífiques i 11 de Febrero, les investigadores de l'institut participen en xerrades presencials i en línia amb escoles de primària i instituts de secundària de qualsevol punt de les quatre províncies catalanes. En alguns casos, les xerrades també s'han organitzat per lliure, mitjançant la petició directa de l'escola. Enguany, les següents investigadores han contribuït a la difusió del missatge del 11F:

  • Olga Muntada, amb una xerrada sobre les disciplines de la ciència i el seu tema de recerca a l'Escola Pablo Picasso de Barberà del Vallès (Barcelona).
  • Silvia Mena, amb una xerrada sobre matèria i electroquímica en l'Escola Cal Maiol de Barcelona (Barcelona).
  • Gemma Gabriel, amb una xerrada en línia amb alumnat de Primària a Artesa de Segre (Lleida).
  • Elisabet Prats en una escola de Tordera (Girona).
  • Mercedes Saludes, amb dues xerrades per a públic de primària i secundària a Blanes (Girona) i a Sant Feliu de Llobregat (Barcelona).

Projecció Que inventen ellas

El Comitè d'Igualtat de l'IMB-CNM organitza la projecció de la pel·lícula documental Que inventen ellas. La mujer de ciencia y conocimiento en el cine español el pròxim 16 de febrer. L'obra és una iniciativa del Comitè d'Igualtat del Centre de Recerca i Desenvolupament (CID-CSIC) i serà introduïda per Fernando del Blanco, realitzador i documentalista d'aquesta, que respondrà a les preguntes del públic una vegada finalitzada.

"Que inventen elles" repassa la representació de les dones de ciència en tota la història del cinema espanyol de ficció. Es tracta d'un audiovisual documental d'història (fictícia) construït a partir de pel·lícules i personatges relacionats amb la ciència. En ell, partint d'una anàlisi semiòtica de l'arquetip femení vinculat a l'acadèmia i al coneixement, s'emprèn una exploració entorn de com realitat i ficció (actrius i actors socials vs. actrius i actors fílmics) s'interpel·len i repliquen en el magma de la societat espanyola contemporània, component i descomponent espais simbòlics de continuïtat i ruptura.

Altres accions de promoció

Durant tot el mes de febrer, les xarxes socials de l'IMB-CNM s'omplen d'investigadores i científiques referents en els seus camps per a donar a conèixer els seus noms i posar en valor el seu treball. En la pantalla interna en l'entrada de l'institut també es promouen imatges d'aquestes dones. A la fi de mes, es realitzarà una jornada interna amb un joc tipus Passaparaula per desgranar aquests noms de científiques.